Andre Muligheder i Grøn Omstilling
Titel Andre Muligheder i Grøn Omstilling – AMIGO
Målgruppe
Ufaglærte og ledige
Indhold
Projekt handler om at opkvalificere ansatte i virksomhederne indenfor grøn omstilling.
I projekt AMIGO er der fokus på, at flere ufaglærte skal opnå formelle kompetencer og dermed være med til at understøtte SMV-virksomheders grønne omstilling, og afledte krav og muligheder i forbindelse med den grønne omstilling.
Projektet har som programspecifikt mål at rekruttere beskæftigede og ledige (unge) ufaglærte til en erhvervsuddannelse. I hele projektet er der fokus på at understøtte SMV-virksomheders grønne omstilling.
Tidsplan
Januar 2023 – december 2025
Deltagende skoler
NEG, ZBC, EUC SJ
Fremtidens kloge hænder
Titel Fremtidens kloge hænder
Målgruppe
Folkeskole/EUD
Indhold
Indsatserne retter sig mod de centrale problemer omkring uddannelse af faglærte i Region Sjælland. Ved både rekruttering- og fastholdelsesindsatserne vil der være stor fokus på motivationen. Derudover ses et fortsat behov for at øge al viden om erhvervsuddannelserne. For at imødekomme og forbedre en øget viden og motivationen til erhvervsuddannelser, vil der i projektet være tre overordnede indsatsområder med hver deres aktiviteter. Indsatsområderne har hver deres formål, som tilsammen er med til at skabe fremtidens kloge hænder og styrker den grønne omstilling.
Tidsplan
1.januar 2023 – 31. december 2025
Deltagende skoler
NEG, CELF, ZBC.
Femern Fyrtårn 2
Titel: Femern Fyrtårn 2
Målgruppe
AMU, EUD
Indhold
Udvikle nye danske styrkepositioner med fokus på bæredygtigt byggeri og erhvervsudvikling med afsæt i Femern Bælt-forbindelsen.
Femern Fyrtårn II – Kvalificeret arbejdskraft arbejder med Strategisk kompetenceløft af 100 virksomheder via kompetenceplaner og opkvalificering af mindst 1000 medarbejdere gennem efteruddannelse indenfor bæredygtigt byggeri og erhvervspotentialerne afledt af Femern.
Udvidet udbud af højt kvalificeret og specialiseret arbejdskraft til bæredygtigt byggeri og anlæg samt afledte erhvervspotentialer i form af særlige erhvervskompetencegivende kurser, “Case Competitions” og virksomhedssamarbejder med 650 studerende og elever. Videns- og læringscenter som indfanger den unikke viden, der udvikles i Femern byggeriet og fungerer i et samspil mellem fysiske og digitale manifestationer som private og offentlige aktører bruger og indgår i for at erhverve kritisk viden og specialiserede kompetencer indenfor bæredygtigt byggeri og anlægsarbejde, samt som inspiration og karrierelæring for unge i forhold til at arbejde med byggeri og anlæg
Tidsplan
01.09.2023-31.08.2026
Deltagende skoler
EUCSJ, NEG, CELF, KHS, RTS, RHS, ZBC
Ild og Robotter
Titel: Ild og Robotter
Målgruppe
Folkeskolen
Indhold
Et praksisfagligt læringsforløb, der understøtter de faglige mål i faget håndværk og design, og målretter sig elever på 5. årgang.
Formålet er at øge børn og unges nysgerrighed og interesse for håndværksfagene, dets traditioner og udvikling. Forløbet består af en veksling mellem undervisning på egen skole og værkstedsdage på hhv. Oplevelsescenter Nyvang og Nordvestsjællands Erhvervsuddannelse.
Gennem forløbet vil eleverne prøve kræfter med smedehåndværket. Først i den gamle smedje i Oplevelsescenter Nyvang, hvor der arbejdes med åben ild og ambolt, og så i et moderne smedeværksted med svejserobot, 3D-printer og computerstyret fræser på EUC Nordvestsjælland. Ved at lade eleverne se og mærke smedehåndværket med egne hænder og krop i autentiske værksteder, vil forløbet bidrage til at vække elevernes nysgerrighed på håndværksfagene.
Tidsplan
Deltagende skoler
NEG
Eco-Engagement & Ecolitteracy
Titel: Eco-Engagement & Ecolitteracy
Målgruppe
Indhold
Udgangspunktet for projektet tages i de nyeste rapporter om klimaforandringer fra FN’s IPCC-panel, som viser, at unges engagement i klimaspørgsmål påvirker politikeres støtte til tiltag, der bekæmper klimaforandringer. Baseret på tidligere studier, der finder en sammenhæng mellem på den ene side elevers evne til at deltage i videns baseret dialog og på den anden side deres engagement i samfundsmæssige nøgleproblemer, vil projektet undersøge, hvordan to velkendte undervisningsmetoder, der lægger vægt på elevinddragende dialog, påvirker gymnasieelevers engagement i klima- og miljøspørgsmål.
Tidsplan
Februar 2024 – februar 2027
Deltagende skoler
ZBC
TVÆRSTEM
Titel: TVÆRSTEM
Målgruppe
EUD
Indhold
I erhvervsuddannelsernes grundforløb skal erhvervsskoleeleverne tilegne sig kompetencer indenfor grundfag. Elever møder i dag grundfag, hvor de kompetencer der undervises, ikke er tilstrækkeligt praksisnære. Eleverne oplever blot grundforløbene som en fortsættelse af folkeskolen.
Vi ønsker at udvikle en model for problemorienteret grundfagsundervisning på erhvervsskoleniveau, hvor STEM-grundfagene forankres i den enkelte elevs uddannelsesretning og perspektiverer til problematikker indenfor den grønne omstilling.
Tidsplan
Deltagende skoler
ZBC
Bæredygtighed i STEM fagene
Titel: Bæredygtighed i STEM fagene
Målgruppe
EUD
Indhold
Projektet skal etablere et sciencelab med udstyr samt indkøb af udstyrssæt til industriuddannelserne på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser.
Bæredygtighed integreret i alle aspekter af laboratoriet, fra den fysiske hands-on og anvendte teknologie til uddannelsesmaterialer- og metoder. For delprojekt to er den grønne omstilling i elevernes fremtidige fag i fokus. De skal kende og forstå den teknologi, de kan komme til at arbejde med uanset om det handler om mulighederne for at anvende spildvarme eller som operatør på et power-to-X-anlæg. En del elever har svage forudsætninger indenfor STEM-fagene.
Laboratoriemiljøet vil give disse elever mulighed for at arbejde praktisk og herigennem at få læringssucceser og blive inkluderet i det faglige fællesskab.
Tidsplan
Deltagende skoler
NEG
Building Based on BioBased
Titel: Building Based on BioBased
Målgruppe
GYM
Indhold
Identifikation og kommunikation med interessenter fra forskellige dele af værdikæden.
Udvikling af kursusforløb om biobaserede værdikæder
Styrkelse af hamp værdikæden
Eksperimentere med hamp som afgrøde i Guldborgsund Kommune
Udvikling af forretningsmodeller for hamp produkter
Bygning af Hampens Hus som pilotprojekt.
Udvikling af arkitektur der anvender biobaserede byggematerialer
Projektet foregår i samarbejde med partnere i Holland, Belgien, Tyskland og Frankrig.
Tidsplan
November 2023 – 31. oktober 2026
Deltagende skoler
CELF
Mod en endnu grønnere tømreruddannelse
Navn: Mod en endnu grønnere tømreruddannelse
Målgruppe
Tømrerelever; faglærere/uddannelsesledere.
Indhold
Kortlægger hvordan tømreruddannelsen (EUC Sjælland og CELF) kan løftes ud over 2024-bekendtgørelsen mht. grøn praksis, branchens behov, ny forskning og lærer-opkvalificering. Leverer anbefalinger, prototyper og grundlag for hovedansøgning.
Tidsplan
2025 (modnings-/foranalyse).
Deltagende skoler
EUC Sjælland (lead), CELF.
Kontaktperson
Brian Winther, afdelingsleder – brwi@eucsj.dk | 2523 5800.
Link
Bevillingsgiver
Villum Fonden
Grønnere Faglærere til Byggeri
Projektets navn: Grønnere Faglærere til Byggeri
Målgruppe
Faglærere (murer/struktør m.fl.).
Indhold
Opkvalificerer faglærere gennem specialudviklet forløb faciliteret af Teknologisk Institut og Videnscenter for Håndværk & Bæredygtighed; fokus på materialer, cirkularitet, energi og praksisnær implementering. Resulterer i nye grønne undervisningslinjer, afslutningskonference og deling til andre EUD-skoler.
Tidsplan
2025
Deltagende skoler/partnere
EUC Sjælland (lead), AMU Fyn, Teknologisk Institut, Videnscenter for Håndværk & Bæredygtighed.
Kontaktperson
Geoffrey Halfani Madsen – gema@eucsj.dk | 2523 5750.
Link
Bevillingsgiver
Villum Fonden
Grønne Klimaspydspidser – Fremtidens køkken via bæredygtig gastronomi
Navn: Grønne Klimaspydspidser – Fremtidens køkken via bæredygtig gastronomi
Målgruppe
EUD-elever og undervisere inden for gastronomi/FOOD
Indhold
Skaber grønne fyrtårne i køkkenfagene gennem praksisnære undervisningsforløb, der kobler råvarer, madspild, energi og bæredygtig drift. Udvikler didaktiske greb og materialer til grøn omstilling i køkkenet, herunder samarbejde med lokale aktører. Viden deles på tværs af uddannelser.
Tidsplan
2024–2025
Deltagende skoler
CELF (lead)
Kontaktperson
Tine Sejr Larsen – tsl@celf.dk
Link
https://www.celf.dk/groenne-klimaspydspidser-fremtidens-koekken-via-baeredygtig-gastronomi/
Grønne svendeprøver på EUD
Navn: Grønne svendeprøver på EUD
Målgruppe
Murere og tømrere (elever og lærere)
Indhold
Udvikler ramme og undervisningsmaterialer til grønne svendeprøver. Bygningsvejledninger til cirkulære metoder udvikles i samarbejde med brancheparter og eksperter. Skaleres og afprøves på tværs af skoler for at motivere unge og styrke læreres grønne didaktik.
Tidsplan
2025–2026
Deltagende skoler
ZBC (lead), NEXT, Roskilde Tekniske Skole, Herningsholm
Kontaktperson
Link
Gastrolabcollege
Navn: Gastrolabcollege
Målgruppe
Gastronomi/FOOD-uddannelser
Indhold
Udvikler bæredygtige praksisser, råvareforståelse og didaktik i gastro-fag via laboratorieforløb, virksomhedsinddragelse og videndeling.
Tidsplan
Deltagende skoler
TechCollege Lillebælt (lead), ZBC m.fl.
Kontaktperson
Link
Fremtidens grønne landbruger (partner)
Navn: Fremtidens grønne landbruger (partner)
Målgruppe
Landbrugsuddannelser
Indhold
Udvikler forløb og materialer om klima, biodiversitet og cirkulær drift i landbruget; styrker elevernes grønne handlekompetencer på tværs af fag.
Tidsplan
Deltagende skoler
ZBC (partner) m.fl.
Kontaktperson
Link
Grønnere faglærte til fremtidens industri
Navn: Grønnere faglærte til fremtidens industri
Målgruppe
Smede, industriteknikere, personvognsmekanikere, maskinmestre; faglærere
Indhold
Opgraderer Industricentret med ny teknologi og efteruddanner faglærere i ESG/bæredygtighed. Kobler industriel teknologi, digitalisering og grøn omstilling i undervisningen.
Tidsplan
2-årigt projekt (2025–2027)
Deltagende skoler
EUC Sjælland (lead)
Kontaktperson
Pernille Mogensen
Link
Klimakickstart
Navn: Klimakickstart
Målgruppe
GF1-elever og undervisere på tværs af fagretninger
Indhold
Udvikler tværfaglige undervisningsmaterialer om bæredygtighed/grønne løsninger til brug på tværs af fag. Opkvalificering af en lærergruppe i grøn fagdidaktik og forankring i grundforløb.
Tidsplan
2025–2027
Deltagende skoler
ZBC (lead)
Kontaktperson
(indsættes)
Link
Grønne mikrohandlinger
Navn: Grønne mikrohandlinger
Målgruppe
EUD-elever og oplæringssteder
Indhold
Gør elever til drivkraft i grøn omstilling via små, konkrete handlinger på skolen og i praktik. Udvikler læringsforløb, digitalt idé-katalog og ambassadørkorps.
Tidsplan
Deltagende skoler
Tietgenskolen (lead) + partnere
Kontaktperson
(indsættes)
Link
Unge grønne iværksættere i Næstved
Navn: Unge grønne iværksættere i Næstved
Målgruppe
Gymnasiale uddannelser i Næstved; elever/lærere
Indhold
Styrker grønt iværksætteri via samarbejde mellem fire lokale gymnasier og to videnspartnere. Fokus på nyeste bæredygtighedsviden, tværfagligt samarbejde og fælles lærerforløb.
Tidsplan
Deltagende skoler
Næstved Gymnasium (lead); ZBC
Kontaktperson
Link